tisdag 28 juli 2009

Viktlotto!

När jag läser rubriken "Bli en viktvinnare" klickar jag mig in och möts då av underrubriken "Sju klassiska misstag-känner du igen dig?". Man skulle ju kunna tro att det rör sig om någon form av viktlotto där man kan få sju rätt om man sköter sig.

1. Allt-eller-inget-tänket
Viktsabotören framför alla andra. Du är benhård mot dig själv – nu är det slut på skräpmat och godis. Ditt nya liv börjar nu! Och det är fritt från fett och socker.

Ett rätt, måste ändå modifieras lite för det handlar snarare om att äta allt.

2. Salladslunchen
Mån om vikten hoppar du ofta över lunchen eller tar bara en lätt sallad.

Lätt sallad?

3. Helgen
Allt går som på räls i veckorna, men så fort det blir fredag är disciplinen som bortblåst.

Klart att man stoppar i sig ett och annat, en del helger blir det att man fastar och dagen efter äter man ju knappt någonting, men jag är nog uppe i två rätt.

4. Stenhårda förbud
”Jag ska aldrig mer äta choklad”.

Räknas det om man tänkt tanken? Kan nog inte tillräkna mig ett rätt.

5. Sviktande motivation
Du går ut hårt i början och har stora planer – nu ska övervikten bort. De första dagarna går bra men ganska snart sviktar motivationen

Vilken fullträff, tre rätt.

6. Flytande kalorier
Vi tänker sällan på att drycker är fulla med dolda kalorier.

Visst är det sjukt, det är bland annat vindruvor, humle, malt eller potatis och ändå är det en massa kalorier, fyra rätt.

7. Frukostslarvet
Du hinner/orkar/vill inte äta frukost.

Hinner nog och jag vill men jag orkar inte, ger nog bara ett halvt rätt.

Totalt antal rätt 4,5, översatt till lotto fyra rätt och ett tilläggsnummer med andra ord kan man inte räkna med någon större vinst.

Inga kommentarer: