måndag 27 juli 2009

Heteronormen stinker?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Pridefestivalens slogan ”Heteronormen stinker”?

Jag bestämde mig för att ta en titt på reklamfilmen för att se om jag blev klokare:

I första klippet får man se två kostymklädda medelålders män som sitter och tar en öl på en uteservering, när två fotbollsbrudar passerar så formar den ena mannen sina händer till ett så kallat ”knullatecken”.

Är detta en del av heteronormen? Inte f-n vet jag, vill nog snarare kalla det babianbeteende och jag tror dessutom att detta kan hända i HBT-världen också.

Klipp två innehåller en liten tjej och hennes mamma som är på leksaksaffären och den lilla tjejen vill köpa någon form actiondocka men hennes mamma räcker istället över en förpackning med en Barbiedocka – ja detta är säkert en del av heteronormen men om den stinker???

Del tre är hämtat från en fotbollsplan där en tränare skriker åt en liten tjej som ramlat och har ont. Hur i helvete vet man att han är hetero i min värld är det snarare en person som inte borde jobba med ungdomar.

I fjärde klippet, två tjejer som kommer till ett hotellrum, när de kommer in så delar en anställd upp en dubbelsäng så att det blir två enkelsängar. Ja det är nog en del av heteronormen.

I sista klippet ska det spelas brännboll och en kille tar upp det platta slagträet när han ska slå och möts då av två brudar som anspelar på att han skulle vara en fjolla. Heteronorm, ja delvis men samtidigt tror jag att alla killar har hånat varandra i alla tider man som kille har tagit platta träet och då med orden ”ta stekspaden så träffar du kanske”, nytt för mig är att det är två brudar som står för hånandet.

Till sist vill jag bara säga till er som valt att gå på Pridefestivalen ”hoppas ni får bra väder och har roligt men framförallt att ni slipper bli utsatta för några idioter med minimala hjärnor”.

2 kommentarer:

Anonym sa...

att ni slipper bli utsatta för några idioter med minimala hjärnor...

Det finns såna inne på
Pride området också.

HBT människor är ju som
alla andra.

Eller?

Sara sa...

Liten rättelse: I tredje klippet är det en kille som har ramlat, inte en tjej.

Men killar får ju inte ha ont, gråta eller ge upp.

Det är det som begränsar oss. Och det är det som är heteronormen.

Och när det gäller brännbollsspelandet så är det inte bara tjejerna utan hela gruppen som hånar honom.