lördag 25 juli 2009

Test av SL

Under de två senaste veckorna som gått har jag genomfört en test av vad det kostar att åka med SL till och från jobbet utan att köpa ett 30-dagarskort. Anledningen till denna test är att jag alltid tjatat för mig själv att ”jaha här köper man kort och så är den där j-vla spärren obemannad som vanligt”.

Kostnaderna som skulle jämföras under de 13 dagarna för de 26 resorna som det handlade om var:

30-dagarskort 690: - (dessutom fanns det då nio arbetsdagar kvar använda kortet till)
Förköpsremsa innehållande åtta resor 180: -.
Enkelresa köpt på t.ex. Pressbyrån 30: -

Första tre dagarna under min test var helt fantastiska då det endast var vid ett (av sex möjliga) tillfälle som det satt någon i spärren. – Kostnad 30: -

Dag fyra och fem gick det åt två kuponger även om jag köpte tre för vid ett av tillfällena hade spärrvakten glömt sin stämpel hemma. – 90: - (men 30: - tillgodo)

Dag sex till nio var det enbart vid ett tillfälle som spärren var obemannad. – Kostnad 180: - (för jag hade ju en kupong tillgodo)

Dag 10-12 kände jag mig så där bubblande glad för jag möttes inte av spärrvakten en enda dag och jag måste dessutom redovisa en lustig episod. När jag på morgonen anländer till stationen är kiosken där jag vanligtvis köpt min biljett stängd och spärren är bemannad (faaan detta innebär ju en 40: -).

Jag lämnar fram en 50-lapp till spärrvakten som tittar på mig och säger – ursäkta men du har inte mindre? Men vänta nu det var ju inte en 500-lapp jag lämnat utan en 50-lapp för en resa som kostar 40: -?

Det visar sig att spärrvakten inte hade en enda krona och jag får åka gratis.

Sista dagen slutar 1-1 då det är tomt på ditvägen men bemannat på hemvägen – Kostnad 30: -


Totalt så har jag alltså fått betala vid 11 av 26 tillfällen vilket ger följande slutsats:

Kostnad med enkelresor 330: -
Om jag köpt förköpsremsa hade jag fått betala 360: - (och haft fem resor tillgodo)

Vad vill jag nu visa med detta?

Ja inte f-n vet jag?

Inga kommentarer: