onsdag 30 april 2008

Shoppa loss innan du byter ...

Igår var jag med om en situation som gjorde att jag började fundera på hur viktigt det är med rätt kläder på rätt plats. Jag har ett skönt minne från ett antal år tillbaka i tiden när en vän till mig som jobbade med investment banking på en ganska liten firma skulle på en anställningsintervju på ett av de större och finare bolagen i samma bransch. Björn som vi kan kalla honom hade dagarna innan intervjun varit ute och investerat i en ny kostym, ny skjorta och nya skor för att göra ett gott intryck, shoppingnotan hade slutat på ett betydande belopp som låg långt över det som Björn vanligtvis brukade shoppa för. Intervjun gick strålande då Björn var duktig på sin sak och hade strålande referenser så han blev erbjuden ett jobb på en gång, glad i hågen reste han sig för att lämna rummet men precis när han skulle öppna dörren säger hans blivande chef ”innan du går har jag bara en sak jag vill säga och det är att jag tar förgivet att du förstår att när du börjar hos oss måste du höja nivån på din klädstil”.

Kan detta översättas till någon annan bransch, är det så att snickaren som jobbar på den lilla firman och ska byta jobb till en större måste investera i ett dyrare blåställ och en finare tumstock, kanske sjuksköterskan som jobbat på det landstingsägda sjukhuset och börjar på en privatklinik måste investera i en vit rock från Gucci.

Idag styr jag kosan mot Göteborg och är inte tillbaka förrän söndag kväll så det blir nog inga tankar registrerade på den här bloggen under tiden.

Inga kommentarer: