fredag 11 april 2008

Vad gör Arbetsförmedlingen?

Har den här veckan ute två olika platsannonser där vi söker säljare och igår satt jag och läste igenom ett antal av de ansökningar som har kommit in. När jag läser dessa ansökningar så funderar jag på hur många som verkligen vill ha ett jobb och det är ingen ny tanke då jag läst massvis med ansökningar det senaste året. Är det systemet som gör att ansökningarna ser ut se de gör eller är det folks oförmåga? En fråga som kommr upp varje gång är vad i h-lvete gör arbetsförmedlingen?

Jag ska dela med mig av några exempel från den här veckan där vi söker annonssäljare.

Tjena!

Tyckte jobet lät skitballt slå mig en signal så vi kan träffas så ska jag beräta lite mer om mig själv.

Mvh
Gurra


Hej Hopp, jag har läst en del om er och tror att jag e rätt person, mina kompisar säger att jag e bra som fan på att sälja, ser bra ut och har lätt för att trollbinda folk när jag pratar. Vill ni att jag ska skicka in nå mer lr ska vi träffas?

Vi hörs
Anders Andersson


Hej, är en 29-årig tjej som söker det här jobbet för att det låter kul, har ingen erfarenhet av att sälja men jag lär mig snabbt. Idag så är jag arbetslös men jag har massa mål i livet innan jag har fyllt 30 ska jag ha åkt jorden runt, tågluffat, tagit dykarcert och provat att hoppa fallskärm.

Hör av er till
luckylover@hotmail.com

Observera att ingen av dessa har bifogat något CV eller något personligt brev, under åren har jag sett alla möjliga ansökningar och uppfinningsrikedomen har varit stor.
Jag har fått ansökningar på DVD och videoband, i form av stora collage, i form av 20 små olikfärgade lappar osv, men det är ändå en som jag aldrig glömmer.

För cirka 10 år sedan så sökte jag en storkundssäljare till ett jobb på ett mediebolag i Stockholm och fick då in en ansökan från en 45-årig dam i södra Sverige som hade skickat in sin ansökan på arbetsförmedlingens formulär och jag ska återge vissa delar.

Namn: Anna Andersson
Ålder: 45
Kön: Kvinna

Utbildningar:
Nioårig grundskolan på Mossebergsskolan, Arbetsförmedlingens kurs ”Förverkliga dig själv”


Språk: Svenska

Övriga meriter: Maja Gräddnosloppet

Övrigt: Äter Anafranil och Cipramil


OK, så här i efterhand funderar jag på om hon inte skulle passat ganska bra för tjänsten då man kan behöva ångestdämpande medicin efter att man varit ute hos en större kund.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst kan ansökningarna låta annorlunda, roliga eller rent av skrämmande, men betänk att bakom dom värsta det kanske sitter en person som sökt hundratals jobb utan att få vare sig träffa nån arbetsgivare eller ens få ett svar. Det hör till ovanligheterna att få svar när man söker jobb.
Tack för din ansökan, vi återkommer om vi vill kalla dig till en intervju- är det så J-A svårt att skriva i ett kort mail?
Själv är jag inom kort själv utlämnad till att söka jobb som jag varken kan utföra, får utföra, vill utföra (det finns jobb som är moraliskt fel för mig, bla annat sexindustrin, slakt, pälshandel, kycklingsorterin, tobakshatering, ja- du fattar) eller orkar utföra. Hur tror du mina ansökningar kommer att se ut?
När man tvings söka det man ändå inte får blir man lätt lite blase´.