tisdag 1 april 2008

Ryan Air?

Tillbaka i Sverige efter fem dagar i Mannheim i Tyskland, det blev en hel del basket och korv men även en och annan öl.



Resan till och från Tyskland gjordes med Ryan Air från Skavsta i Nyköping även om Ryan Air envisas med att kalla det Skavsta Stockholms näst största flygplats.



En sak är säker och det är den att Ryan Air är nog ett av de snurrigaste och minst serviceinriktade flygbolag jag åkt med, men man ska väl inte gnälla då det är sjukt billigt.



Efter alla säkerhetskontroller så tryckte vi ihop oss i planet, en av de sjukaste sakerna är att det är fri placering vilket innebär att man inte har någon reserverad plats, det kan dessutom innebära att man som sällskap inte är garanterad att sitta ihop.



I mitten på planet lyckades vi i alla fall hitta en trea och tryckte oss ner i sätet av storlek XS, kan ju vara lite oskönt om man är av storleken XXL men det fick man dämpa med ett par öl.



Väl i luften fick vi en meny bestående av ett antal olika smårätter där jag fastnade för en bit pizza, efter 20 minuter beställde min granne också en bit pizza och då var min bit fortfarande inte levererad. Efter ytterligare 10 minuter kommer flygvärdinnan tillbaka och serverar min granne sin pizzabit samtidigt som jag säger att jag också väntar på en bit. Fem minuter senare är hon tillbaka och talar då om att pizzan är slut men jag kan få en varm smörgås, man orkar ju inte tjafsa så jag säker OK, min granne som inte vill äta den kladdiga pizzan med händerna passar på att fråga om bestick.



Flygvärdinnan kommer tillbaka med min varma smörgås och med två ätpinnar då besticken var slut, gissa om vi tittade på varandra när hon verkade tycka att det var helt OK att äta pizza med pinnar.



Resten av resan skaffade vi nya vänner bland resenärerna genom att prata lagom högt när andra ville sova, den bästa kommentaren kom från en lagom irriterad dam som med tysk/svensk brytning frågade om vi inte kunde prata lite långsammare.



För dig som gillar trånga säten och dålig service kan jag verkligen rekommendera Ryan Air ...

Inga kommentarer: