måndag 7 april 2008

SJ-lotto är ganska spännande.

I helgen har jag roat mig med att spela SJ-lotto, det är kanske inte alla som vet hur spelet fungerar men det ska jag givetvis berätta.

Först ber man en vän boka en resa med SJ, som i mitt fall så skulle jag åka till Skövde med basketlaget jag tränar och vår kansliansvarige tillika min coachkollega bokade resan på Internet. SJ har (enligt deras egen personal) en ganska rörig sida vilket gör att man inte alltid vet vad man bokat men i det här fallet lyckades han boka mig utan platsbiljett och det är här själva Lottospelandet börjar.

Jag klev på i Stockholm och satte mig på en ledig plats och hoppades nu på att det inte var någon som hade denna plats, tåget stannade i Sundbyberg och här klev det på tre personer med ett spädbarn och gissa vems plats de skulle ha JO VINNAREN I SJ LOTTO ÄR trum-trum plats 46 dvs. platsen där jag satt. Kikar mig runt i vagnen och hittar en ledig plats med nummer 59, hmm kan det vara en vinnare. Tåget stannar i Bålsta men nu var det någon annan som vann och spelet gick vidare. I Västerås klev det på en massa människor och man kunde känna spänningen i vagnen, vem skulle vinna. Den här gången var det flera som vann och efter en lite stund visade sig att jag vann igen. Den här gången fanns det inga nya lediga brickor (läs stolar) så jag fick en ståplats i utrymmet mellan vagnarna och där fick jag stå hela vägen till Skövde.

Helgen passerade och på söndag kväll var det dags för hemresa, nu var vi 14 stycken som åkte tillsammans allihop utan sittplats. Vi gjorde ett besök i biljettkassan för att se om det var möjligt att köpa till sittplatser, mannen i kassan berättade att det fanns ca 200 lediga platser men man kunde inte köpa enbart sittplats utan att det måste göras när resan bokas.
Vi undrade om han skojade och det undrade han nästan själv men i det nya fina systemet som SJ byggt kan man inte köpa enbart sittplats. Räknade lite lätt, om en sittplats kostar ca 40: - och det finns ca. 200 lediga platser på varje tåg och det går ca 100 tåg om dagen så kastar SJ bort 800 000: - per dag.

På plats på tåget var vi fem som inte fick plats och fick stå upp, här roade vi oss med att hålla för dörren när folk skulle passera, sjunga sånger, skratta åt roliga människor som gick förbi osv.

Efter en timmes resa så var det flera som gick av och alla fem fick platser tillsammans, på plats i stolen plockade jag fram en bra bok och somnade efter tre minuter. Till skillnad från Bingolotto och andra spelprogram så kan man vinna på SJ-lotto även om man sover för på Örebro Södra drog jag Jackpoten när en enda person klev på och skulle sitta på just det sätet som jag sov i. Det var ingen större fara för nu blev jag uppgraderad till VIP-hörnan och hamnade i en fyra tillsammans med en riktig TV-kändis nämligen Ann-Marie Colak från Koloniområdet Iris på TV4+. Ann-Marie ägnade sig åt att prata i mobiltelefon och jag kunde snappa upp att hon varit på någon form av årsstämma.

Väl framme i Stockholm var spelet över men för er som gillar spänning och spel kan jag varmt rekommendera SJ-lotto, än så länge så vet jag inte vad program/spelledaren heter men jag chansar på Loket.

Inga kommentarer: