tisdag 6 maj 2008

Regeringsuppdrag

När man är i Göteborg på basketturnering så hinner man ju läsa en hel del tidningar och under de fyra dagar jag har varit där är det ju en hel del saker man velat blogga om. Den artikel som satte sig mest måste ändå vara den i Aftonbladet om att regeringen har gett i uppdrag till vägverket att ta fram en Fru Gårmanskylt till våra övergångsställen.

Man kan ju fundera på hur de tänkte och om det är någon som tagit illa upp att det är en man på skyltarna, några kanske tom har tagit illa upp att det är en svart man på skylten?

Kommer man även att byta namn på skyltarna till Fru Gårfru, kommer det att vara en svart fru på skylten, kommer kvinnan bära kjol, kommer bilden ha små eller stora bröst, frågorna är många och vi är många som väntar med spänning.

På vägen till jobbet imorse hittade jag en del andra skyltar som bör ändras och jag hoppas verkligen att regeringen sätter igång en utredning om följande:




Denna skylt bör genast ändras då alla vet att detta är en herrcykel, ett solklart fall av diskriminering.




Jag kan tänka mig att många pappor som är ute och promenerar med sina små döttrar blir lite oroliga när de ser denna skylt och genast känner sig tvugna att släppa dotterns hand.



Inte så mycket att diskutera, bilden är rent sexistisk och att det dessutom är en varningsskylt är ju en ren katastrof.



Skylten måste ändras av minst två anledningar, även kvinnor jobbar som gatuarbetare det finns det garanterat en massa politiker som känner till och varför måste det vara en svart man på bilden så fort det handlar om kroppsarbete.