onsdag 21 maj 2008

Eurovision Song Contest


Semifinal.1 i Eurovision Song Contest (vill ju vara internationell) och jag hade hittat bästa läget i fåtöljen, den enda i huset som gjorde mig sällskap var katten.

Skön inledning med lite zigenartoner (min favoritmusik), men efter det så gjorde smurfarna entré, blå och röda saker sprang fram och tillbaka över scenen.

Kvällens programledare klev in och de var som tagna ur Americas funniest home videos förutom att den manliga halvan missat att det är Lasse Kroner som har patent på kostym och gymnastikskor.

Och så över till bidragen och här har jag valt att rösta med poängskalan 1-5 där fem är högsta poäng.

1. Montenegro - Filipovic

Känns ju skönt att denna låt är först ut, men jag kan i alla fall berätta att Montenegro är ett av de minst utvecklade och minst industrialiserade områdena i det forna Jugoslavien. Bland näringar märks jordbruk, tillverkning av stål, aluminium och kol, skogs-, tobak- och textilindustri samt turistnäring.

1 poäng.

2. Israel – Boaz

Funderar redan på att byta kanal, hur kan fem personer på en scen låta så lite?

2 poäng

3. Estland – Kreisiradio

Now we talking, låten letto svett är nog det sjukaste på länge, längst till vänster på scenen hoppsar Staffan Westerberg runt precis som i ”Vilse i Pannkakan” och jag börjar leta efter storpotäten. Några lättklädda damer springer runt med skyltar och på dessa är den en rödlök, alla förstår precis vad det betyder????

Det bästa är ändå när Rolf Lassgård får ett dragspel att ryka.

2 poäng

4. Moldavien – Geta Burlacu

Tror faktiskt att EF Språkresor har fått en ny kund.

1 poäng

5. San Marino – Miodio

Samma frisör som Wille Crafoord, om låten kan jag säga, äh glöm det föresten.

2 poäng

6. Belgien – Ishtar

En ung dam klädd i polkagrisparaply, i bakgrunden en smådansande gitarrist, någon sa att det var ett låtsasspråk, jag säger jaha?

1 poäng

7. Azerbadjan – Elnur & Samir

Bra inledning av Björks brorsa, därefter tog hårdrocksdjävulen över klädd i svart och gjorde ett avancerat klädbyte.

4 poäng

8. Slovenien – Rebeka Dremelj

Varför hade dansarna MC-hjälm?

3 poäng

9. Norge – Maria

Trodde som snabbast att jag bytt över till en reklamkanal för in i rutan kom Annika Duckmark och skulle läsa upp lottoraden men så fel jag hade.
Låten ”intetsägande och tjatig”.

2 poäng

10. Polen – Isis Gee (eller Linda Isacsson)

+ Klänningen

3 poäng

11. Irland – Dustin The Turkey

Vad kan man säga, Irländska indianer, Gonzo från Mupparna och Ursula från Lilla Sjöjungfrun.

2 poäng

12. Andorra – Gisela

Sönderpermanentad frilla och falsksång, vad hade hon i pannan?

1 poäng

13. Bosnien & Herzegovina – Laka

Först ut en ung dam i jordgubbsklänning sittandes under en tvättlina och plötsligt poppar en föråldrad Björn Kjellman upp ur en tvättkorg.

2 poäng

14. Armenien – Sirusho

En sak är säker – det måste vara Lena Philipsson som är koreograf till det här bidraget.

2 poäng

15 Nederländerna – Hind

Sjukt mesigt, första gången jag är på väg att somna, om någon kan nynna den här låten imorgon bjuder jag på glass.

1 poäng

16. Finland – Teräsbetoni

Vaknade upp till basturock, funderar på hur Finlands uttagningar går till har de en hårdrocksfestival innan?

+ Pyroteknik

3 poäng

17. Rumänien – Nico & Vlad

Rumäniens Peter Jöback sjunger riktigt tonsäkert innan han dränks av falsksång från någon som ser ut som hon ramlat av bönpallen i närmaste kurva.

3 poäng

18. Ryssland – Dima Bilan

Luuk påar numret och berättar att Ryssland satsat rekordmycket pengar på att vinna för första gången och jag måste bara fråga på vad? En sångare i vita byxor och vit skjorta, en skridskoåkare i hockeyfrilla, vad är det som kostar pengar?

Men det var i alla fall kvällens bästa bidrag.

4 poäng

19. Grekland – Kalomira

Får mig att tänka på när jag var på Rhodos 1982, luftiga kläder och fulsprit ingick i entrebiljetten på discot.

2 poäng


Kvällens kommentar stod Luuk för ”han har kört in klossen”.

1 kommentar:

Kleinen sa...

Angående Ryssland. Konståkaren har vunnit samtliga mästerskap, EM, VM och OS. Han tar nog en och annan krona för att göra en piruett på en minimal scen, o ja..det verkar ju gått hem =)