onsdag 28 maj 2008

En blivande kändisfrisör

Idag var det dags för något som jag gör mer sällan, dvs. att gå till frisören och det är inte för att jag har något mot frisörer utan mest för att bara inte blir av.
Många jag känner har en favoritfrisör som oftast är sjukt dyr (tycker jag) och rätt ofta undrar jag varför?

Nu kan man undra vilket som jag tycker är ”varför”, svaret på det är båda …

Varför är det en favoritfrisör?, är det för att han/hon är snäll, trevlig, snygg, har bra andedräkt, sköna stolar eller är det för att man är nöjd med klippningen?

Varför kostar det så olika mycket att klippa sig?, är det för att lokalhyran är lägre, de klipper med dyrare saxar, frisören inte är frisör utan ”hårskulptör” eller ”hårmodellör”, brukar klippa kändisar eller inte har en skylt där det står pensionärsklipp 150:-.

Under en lång period så plågade jag min sambo med att klippa mig med en trimmer inköpt på Teknikmagasinet men nuförtiden så brukar jag ta vilken frisör som helst men gärna en som ser billig ut.

Idag så hamnade jag på en salong på Regeringsgatan och blev klippt av en 25-årig, tuggummituggande libanesisk tjej som pratade oavbrutet. Hon berättade allt om sitt liv och att den här salongen bara var en mellanlandning i hennes liv för att få lite erfarenhet. Jag brukar tillhöra den trevliga och intresserade typen men idag är en av mina tröttare dagar så jag lyssnade bara halvt om halvt och hummade väluppfostrat.

Efter en liten stund började hon berätta om sina framtidsplaner om att hon skulle bli kändisfrisör och åka över till USA för att starta en egen salong och jobba med stora stjärnor som Sinéad O'Connor, Britney Spears och Paris Hilton, detta var första gången under hela berättelsen som jag började lyssna lite mer och se framför mig att hon övade på mig inför resan däröver.



Funderade tom en stund över vilken av frisyrerna som skulle passa mig bäst och började sakta längta tillbaka till min trimmer från Teknikmagasinet.

Inga kommentarer: