onsdag 30 december 2009

Spåkrådet, byt ut ordet penis!

Som vanligt vid den här tiden på året så är det dags för språkrådet att presentera sin nyordslista där kan man hitta orden könskonträr, grindstad och prokotta.

Chefsnappning är ett av de ny orden, det har sitt ursprung i Frankrike där missnöjda anställda börjat ta för vana att låsa in chefen.

RFSU har genom hårt lobbyarbete förmått Språkrådet att införa ordet slidkrans.
Jag är både glad och stolt, orden påverkar vårt sätt att tänka och därför kändes det viktigt att byta ut det gamla och förlegade uttrycket mödomshinna", säger Åsa Regnér, generalsekreterare i RFSU i ett pressmeddelande.

Om jag fick lobba för ett ord så skulle det för manlighetens skull vara ordet ”penis” det finns väl ingen som kan påstå att man tycker att ordet penis låter som något stort som man är stolt över. Hör bara på sägningen ”jag har en stor penis” vem kan man lura? Som man så vill man ju kunna presentera ett monster eller i alla fall få folk att tror att det är ett monster.



Inför 2010 vill jag ge följande förslag till språkrådet när det gäller byte av ordet penis:

Rambo
Åderpåk
Gigantus
Enormus

PS. Själv kan jag avslöja att jag har en ganska liten men den luktar som en stor.

Inga kommentarer: